Kevés olyan téma van, ami ennyire félreértett a magyar KKV-k világában: a kisgyerekes munkavállaló. Holott – és ezt tényleg nem túlzás mondani – pont ők azok, akik sokszor a legelkötelezettebb dolgozók. Ideje elengedni a régi beidegződéseket: a családbarát szemlélet nem luxus, nem CSR-extra, hanem üzleti stratégia.
Mi történt a megszokott munkahelyi szemlélettel?
Sok vezető még mindig úgy gondolja, hogy a kisgyerekes munkavállaló nehezen kiszámítható. Mert ha a gyerek beteg, hiányzás következik. De nézzünk egy kicsit a felszín alá:
- A hiányzások költsége mindenkinél megjelenik – szabadság, vizsgálatok, betegszabadság formájában.
- A kisgyerekesek viszont gyakran rendkívül megbízhatóak – mert nem akarnak újra kiszorulni a munkaerőpiacról.
- A fluktuációs költség óriási: új ember betanítása, beillesztése idő és pénz. Egy lojalitásbomba – márpedig a kisgyerekesek sokszor azok – rengeteget spórolhat neked.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy egy családbarát munkahely pozitív vállalati kultúrát, társadalmi presztízst és valódi employer brandinget épít. Ez már önmagában versenyelőny, akkor is, ha nem vagy piacvezető bérben.
Ha nincs home office – még lehet családbarát
„Nálunk nincs lehetőség rugalmas munkavégzésre” – hallani gyakran. Oké. De a családbarát szemlélet nem egyenlő a heti három nap otthoni munkával.
Gondolkodj máshogy:
-
Beosztás időben – ne péntek este derüljön ki, mi lesz hétfőn.
-
Kommunikációs rugalmasság – egy beteg gyerek nem mindig jelent nulla munkaidőt. Ha a kolléga tud emailt írni este 9-kor, az is munka.
-
Előre egyeztetett alternatívák – pl. havi 1 nap, amit szabadon választható otthoni munkavégzésre használhat. Esetleg 1 órás csúsztatás a reggeli iskolakezdéshez.
Szóval, rugalmas igazságosságot alkalmazunk, nem pedig merev home office szabályokat. Nem „kell” mindent tudnod adni, de amit adsz, az legyen átgondolt.
Mikor családellenes a vezetői hozzáállás?
Ha egy vezető valóban úgy gondolja, hogy „kisgyerekesek csak lógnak”, az már probléma. De nem kell ilyen nyílt kijelentés ahhoz, hogy a munkavállaló érezze a családellenes hozzáállást.
Tipikus jelek:
-
Ha a vezető stresszesen reagál a gyerek miatti hiányzásra, nem a megoldást keresi, hanem folyton érezteti, hogy az adott munkavállalóval csak a gond van.
-
Ha bizalmatlan, kontrolláló, és azt feltételezi, hogy aki otthon van, úgyse dolgozik.
Mit tehetsz?
-
Beszélj vele emberként – érdeklődj, mi a nehéz épp, miben tud segíteni a cég.
-
Tedd világossá a szabályokat, például: „Ha nem tudsz jönni, kérlek jelezd délig, hogy szervezni tudjunk.”
-
Legyenek visszatérési és fejlesztési pontok: „Meddig rugalmas ez, és mikor jutunk vissza a ‘normál’ állapotba” – ez kiszámíthatóvá teszi az együttműködést.
Miért éri meg ez a szemlélet?
A PMI 2023-as nemzetközi kutatása szerint a kisgyermekes munkavállalók 50%-kal nagyobb eséllyel maradnak hosszú távon, ha családbarát környezetbe térhetnek vissza.
Ez nemcsak lojalitás, hanem pénzügyi megtérülés is.
Egy családbarát KKV előnyei:
-
Elkötelezettebb munkavállalók
-
Kisebb fluktuáció
-
Erősebb munkáltatói márka
-
Nagyobb esély, hogy projektalapon dolgozó profikat is bevonzz
És még valami: a kollégáid mesélni fognak rólad. Jó dolgokat. Hogy „itt emberszámba vagyok véve”. Ez pedig a legjobb reklám.
Nincs sok pénzed? Akkor legyen stílusod.
Nem a pénz, hanem a szemlélet számít. És sokszor már az is rengeteget ad, ha nem ütközik falba, aki kisgyerekkel tér vissza a munka világába.
Példák, amik működnek KKV-szinten is:
-
Családi nap – online vagy élő, nem céges PR, hanem valódi beszélgetés.
-
Szülői mentorálás – volt dolgozó, aki már visszatért, segíthet az újnak.
-
Feladat alapú teljesítményértékelés - az számít, hogy a munka el van végezve, vagy hogy valaki mennyit ül az irodában?
Ezek nem kerülnek sokba – viszont rengeteget adnak vissza.
Stratégia, nem jótékonykodás
Ez nem kedvesség kérdése. Ez stratégiai gondolkodás. Szerintem a kisgyermekes munkavállalók nem rizikófaktorok, hanem a jövő versenyelőnyei. Akikért ma még csak kevesen versenyeznek, de akik holnap már nem biztos, hogy elérhetők lesznek.
Ha te vagy az a vezető, aki hajlandó ebben szemléletet váltani, akkor nyert ügyed van.
Ha szeretnél lépéseket tenni a családbarát működés felé, de nem tudod, hogyan kezdj bele, írj a hello@benohelga.hu címre, segítek abban, hogy a céged ne csak túléljen, hanem fejlődjön is.