Van az a klasszikus panasz, amit szinte bármelyik KKV-vezetőtől hallani lehet:
„Egyszerűen nincs jelentkező.”
„Elküldik a CV-t, aztán nem jönnek el.”
„Nálunk normálisak a feltételek, nem is értjük, miért nem mozdul senki.”
És ilyenkor érthetően megindul a fejtörés: talán a bér kevés? Talán túl nagyok az elvárások? Talán túl kevés a jelentkező? És persze ezek mind lehetnek tényezők, de van valami, amiről meglepően keveset beszélünk. Pedig sok esetben ez a gyökérok.
Senki nem tudja, miért lenne jó nálad dolgozni.
Toborzás 2025-ben: nem ott kezdődik, ahol eddig
A munkaerőpiac brutálisan megváltozott. A legtöbb KKV ezt már érzi, de még nem alkalmazkodott hozzá.
Azt hisszük, a toborzás egy álláshirdetéssel indul. Egy pozíció, egy feladatlista, aztán hadd szóljon.
Csakhogy a jó jelöltek már nem ott keresnek, ahol csak feladatokat látni. Ők már céget választanak, nem csak munkát. Sőt, sokszor előbb választják ki a céget, mint hogy állást keresnének.
És itt dől el minden. Mert ha a cégedről nincs semmi a felszínen, ha nem látszik, mi a kultúrája, milyen ott vezetőnek lenni, milyen ott dolgozni, akkor egyszerűen láthatatlanná válsz.
A LinkedIn nem HR-es dolog. A LinkedIn a vezető hangja.
A mai világban, ha egy tanulság biztosan kiszűrhető, akkor az ez: a LinkedIn ma már nem opció, hanem lehetőség a KKV-k számára.
Ráadásul nemcsak a céges oldal számít. Sőt! Az igazi hatás a vezető személyes jelenlétéből jön.
Abból, hogy mit mond a munkáról. A kollégákról. Az értékekről. Arról, miért építi, amit épít.
A munkavállalók háromszor nagyobb valószínűséggel bíznak meg a LinkedInen történő kommunikációban cégek esetén, mint a hivatalos céges kommunikációban – ezt nem én mondom, hanem a LinkedIn saját kutatása (LinkedIn Business, 2025).
Ráadásul a jelentkezők 75%-a már a jelentkezés előtt megnézi a céges és vezetői LinkedIn-oldalakat.
A kérdés tehát nem az, hogy kell-e jelenlét.
Hanem az, hogy ha nincs, vajon hány jelölt nem választ emiatt téged?
A márkaépítés nem csak a multik játszótere
Gyakran hallom azt is, hogy „nálunk nincs erre ember”, „mi nem multi vagyunk”, „a LinkedIn nem a mi világunk”.
Csakhogy a tehetséges munkaerő nem tudja, hogy te milyen világban mozogsz.
Ők egyszerűen információt keresnek rólad. Ha nem találnak, továbbmennek.
És pontosan ezért van óriási versenyelőnyöd, ha KKV-ként előbb kapcsolsz, mint mások. A magyar KKV-k döntő többsége ma még nem kommunikál rendszeresen a LinkedInen. Nem mutatja meg az értékeit. Nem épít vezetői hangot. Ez azt jelenti, hogy nem telített a piac, vagyis ha te elindulsz ebben, az egyből látszani fog.
Ez nem egy reklámkampány. Nem kell hozzá több százezres költés.
De kell hozzá szándék. Tudatosság. Hitelesség.
A toborzók már rég nem a hirdetésekből élnek
Azt hiszed, a toborzók hirdetésekből dolgoznak a multikban?
A LinkedIn Business friss adatai szerint a toborzók 96%-a napi szinten használja a LinkedIn-t, és aktívan figyeli, kik azok a szakemberek, akik érdeklődnek, megnyilvánulnak, jelen vannak.
Ha a céged nem látszik, nem jelenik meg, nem reagál, akkor ott sincs.
És még egy adat: azok a cégek, amelyek aktívan építik employer brandjüket és vezetői márkájukat a LinkedInen:
-
50%-kal több megfelelő jelentkezőt kapnak
-
1-2x gyorsabban töltenek be pozíciót
-
40%-kal kisebb a lemorzsolódás az első 6 hónapban
-
20%-kal gyorsabban nőnek (Forrás: LinkedIn Business, 2025)
Ez már nem vélemény. Ez számok.
Jó nálunk dolgozni, de nem mondjuk el. Miért?
Sok cégvezető mondja, hogy náluk jó a légkör. Emberi a bánásmód. Van rugalmas keretrendszer. Megértőek, családbarátak.
És mégis, semmi nem látszik ebből kívülről.
Egy-egy hirdetés feladatlistával. Egy céges oldal, ahol utoljára tavaly nyáron volt poszt. És közben az érték, a kultúra, az emberi hang rejtve marad.
Ez nem rossz szándék. Egyszerűen csak hiányzik a stratégia.
Pedig a valóság az, hogy sok jelölt nem is a hirdetésre jelentkezik, hanem a cégkultúrára. Egy posztra, amit egy vezető oszt meg. Egy gondolatra, ami megszólítja őket. Egy olyan érzésre, hogy „ide jó lenne tartozni”.
Ez nem csak trend. Ez újfajta bizalom.
A LinkedIn jelenlét nem PR. Nem reklám.
Ez bizalomépítés.
És ahogy a fogyasztók sem márkákhoz, hanem emberekhez kötődnek, úgy a munkaerő sem pozíciókat, hanem vezetőket, értékrendet, közösséget keres.
Aki ezt megérti, előnybe kerül.
Aki meg is mutatja, az elviszi a legjobb embereket.
Zárásként…
Sokan még mindig azt hiszik, hogy a toborzás egy hirdetéssel kezdődik.
De valójában a céged láthatóságával kezdődik. Azzal, hogy mit látnak belőled. Mit látnak rólad.
A LinkedIn ma már nem csak egy önéletrajz-feltöltő oldal. Ez a digitális tér, ahol a jó munkaerő tájékozódik, keres, dönt.
És ha te ott vagy KKV-ként, akkor esélyt adsz magadnak. Ha pedig látszol, ha kommunikálsz, ha hitelesen megmutatod magad, akkor bejönnek azok is, akikért mások százezreket költenek hirdetésre.
Most dől el, hogy a céged nem csak munkahely, hanem márka is. Nem a méret számít, hanem a jelenlét. Nem a reklám, hanem a hitelesség. És nem az a kérdés, hol keresnek téged, hanem az, hogy rád találnak-e egyáltalán.
Ha szeretnéd, segítek láthatóvá tenni a céged értékeit a LinkedInen, úgy, hogy ne csak jelen legyél, hanem vonzó is legyél.
Mert ha nem mondod el, miért jó nálad dolgozni, senki nem fogja kitalálni helyetted.